Saturday 11 May 2013

SELAMAT HARI IBU !


(..Selamat hari ibu..)
Hari esok merupakan hari istimewa buat semua insan yang bergelar ibu..Selamat hari ibu!! Khasnya buat ibuku Puan Rashidah binti Daud. Love you so much!!
Entry kali ni anis ingin kongsikan sedikit tentang ibu kepada rakan2 sekalian..
Perasankah kita, sewaktu kita masih kecil kita rasakan ibu kitalah orang yang paling garang di rumah. Pantang buat kesalahan, ibu akan marah kita.. Cubitan, rotan dan pukulan si ibu memang lumrah ketika kita berusia kanak-kanak..
Apabila kita meningkat remaja, berada di sekolah menengah, perasankah kita akan perubahan sikap ibu kita? Adakah si ibu akan merotan kita bila bergelar remaja?? Sudah tiada bukan..Ibu kita akan menasihati kita sekiranya kita membuat salah. Merotan bukan lagi kaedah yang ibu gunakan. Kerana si ibu hormat perasaan anak-anaknya. Namun adakah kita mengerti penghormatan ibu berikan? Ada anak2 hari ini, yang bergelar remaja, apabila di nasihat mereka tidak endahkan. Mereka rasa mereka dah besar! Dah cukup mengenal dunia!! Wah! Hebat anak2 hari ini. Sanggup membelakangkan nasihat si ibu yang lebih makan garam tentang kehidupan ini.
Natijahnya? Lihat lah dunia, gejala sosial yang melanda!! Kelahiran anak luar nikah yang berleluasa..Jangan salahkan ibu yang mengandung, tapi salahkan diri yang ego dan tidak mendengar nasihat yang baik!!
Tahukah kita,
Apabila si ibu semakin berusia, si anak-anak semakin meningkat dewasa, sudah mampu berdikari.. Si ibu mengharapkan bantuan si anak membantunya. Bukanlah bantuan wang ringgit yang diperlukan, tetapi kasih sayang anak-anak yang di inginkan. Apabila di dapur, jika sewaktu kita kecil si ibu akan memasak untuk anak2 mereka. Namun setelah anak-anak dewasa, si ibu inginkan si anak bersamanya di dapur memasak bersama. Kadang kala si ibu inginkan si anak sendiri masak untuk mereka pula..Adakah kita perasan akan hal ini rakan-rakan sekalian??
Walaupun si ibu tidak berkata apa-apa apabila si ibu masih memasak berseorangan untuk anak2nya yang dah dewasa. Namun dalam hatinya adakah kita tahu perasaannya?
Tahukah sahabat sekalian, hati si ibu semakin sensitif apabila semakin meningkat usianya..Si ibu lebih mesra untuk berbual bersama anak-anaknya ketika ini dari memberi arahan2 kepada anak-anaknya kerana si ibu tahu, anaknya sudah dewasa..
Semperna hari ibu pada hari esok , mari sama-sama kita menyelami hati ibu kita..
Berikan yang terbaik buat mereka. Hormati mereka. Kasih mereka..Siapa kita tanpa ibu dan bapa kita.
وَالسَّلاَمُ عَلَيْكَمْ وَرَحْمَةُ اللهُ وَبَرَكَاتُه

..Assabru yuinu alaa kulli amalin..

0 comments:

Post a Comment

 
copyright@segala yang tercatat di atas semuanya Hak milik Cik wAniE